Berlijn staat al een lange tijd op onze verlanglijst. Eindelijk hebben we de knoop doorgehakt en een hotel (via vakantieveilingen) en een treinreis geboekt! zaterdag 6 augustus 2011 vertrekken we met de trein naar Berlijn. We hebben voor vier nachten een kamer geboekt in het Ibiss Berlin Messe Hotel.

ICE Ibis Messe hotel Berlijn
Voorbereiding

100 berlijnHet boekje 100% Berlijn gevraagd met de verjaardag (en gekregen, met dank aan Ingrid) en hier veel info uit kunnen halen. Wat erg handig van dit boekje is, dat er diverse wandelroutes met plattegronden in staan, zodat je langs de bezienswaardigheden komt.
Bezienswaardigheden:

• Brandenburger Tor (enige bewaard gebleven stadspoort van Berlijn)
  • Checkpoint Charlie (controlepost op de grens van de Amerikaanse en Russische sector)
  • Zoologischer Garten Berlin (een van de oudste dierentuinen ter wereld)
  • Potsdammer Platz (een van de bekendste pleinen in Berlijn)
  • Fernsehturm (hoogste gebouw, je kunt met de lift naar het uitzichtplatform of ronddraaiende restaurant
  • Rijksdag (huidige Duitse parlementsgebouw)
  • KaDeWe (grootste warenhuis in Europa)
  • Alexanderplatz
  • Gendarmenmarkt (wordt wel “het mooiste plein” van Berlijn genoemd)

trabantGa met de U-bahn (metro) naar de East Side Gallery. De Berlijnse Muur East Side Gallery is een 1,3 kilometers
lange sectie van de muur nabij het centrum van Berlijn. Ongeveer 106 schilderijen van kunstenaars uit de hele wereld bedekken dit gedenkteken voor de vrijheid en maakt het de grootste openlucht galerie in de wereld.
Er zitten mooie schilderijen tussen, vooral die van de trabant die door de muur komt is erg mooi. Berlijn is een stad van cultuur, van historie en van heeeel veel bezienswaardigheden. Een tip voor de beginnende Berlijn toerist, neem bus 100. Deze lijn komt langs alle bekendste bezienswaardigheden van Berlijn en is onderdeel van het algemeen openbaar vervoer. De bekende boulevard Unter den Linden loopt door Oost Berlijn
van de Brandenburger tor richting Alexanderplatz. Het is zeker de moeite waard om dit stuk van 2 kilometer te voet te ontdekken. Langs deze brede laan in Berlijn zijn veel belangrijke bezienswaardigheden te zien waaronder het nationaal museum, de Humboldt universiteit, de Berliner staatsoper en de Berliner dom. De lindebomen, waarnaar Unter den Linden is vernoemd, staan er overigens niet meer. Aan het westelijke uiteinde van de boulevard bevindt zich het S-bahnhof station Unter den Linden. Ook is Unter den Linden makkelijk te bereiken via het Hauptbahnhof, station Friedrichstrasse of met bus 100.

Reisverslag

Dag 1 – 6 augustus 2011
We gaan met de trein van 8.43 uur en zullen dan om 14.17 uur in Berlijn aankomen. We kopen meteen een weekkaart voor de metro, bus etc. en gaan naar het hotel om in te checken.
Alles verloopt vrij snel en binnen een uur na aankomst in Berlijn zijn we al op pad. Het is heerlijk weer, 28 graden. We gaan naar de Brandenburger Tor, hier is het gezellig druk. Doorgelopen naar Unter der Linden. Berliner Wall monument, hier vindt je veel foto’s over vroeger. Erg indrukwekkend. Checkpoint Charlie,tja……wat moet je hierop zeggen. het stelt nu weinig voor erg toeristisch, maar dat zal vroeger heel anders zijn geweest. Kurfürstendamm bestaat 125 jaar en daarom zijn hier het hele jaar aktiviteiten, erg gezellig en druk hier.

Dag 2 – 7 augustus 2011
Na een snel ontbijt, lekker stokbroodje en een lekker kop koffie, beginnen we vandaag bij Berliner Mauer, East Side gallery. Het grootst overgebleven stuk van de Muur in Berlijn. Gelegen langs de Mühlenstrasse. De East Side Gallery is zo bijzonder omdat het één van de weinige overblijfselen is van de Muur. De lengte: 1200 meter. Vroeger was de Muur 45.3 kilometer lang. Op de East Side Gallery vind je graffiti, schilderingen en andere kunstuitingen.
Dan gaan we naar het Alexanderplatz hier staat de Weltzeituhr. Dit is dé ontmoetingsplek voor allerlei groepen jongeren die zich op Alexanderplatz treffen. Er hangen ook wel eens wat bedelende junkies rond die de klok niet ten goede komen, wel is het leuk om de Weltzeituhr eens goed te bekijken. De klok is gebouwd in 1969 als onderdeel van de heropbouw van het Alexanderplatz. Weltzeituhr laat de actuele tijd zien op elke plek van de wereld, verdeeld in 24 tijdzones. Het kunstwerk weegt 16 ton en is 10 meter hoog. De top van de klok is versierd met een model van het zonnestelsel, welke in een minuut rond draait.

Dag 3 – 8 augustus 2011
Vandaag beginnen wij bij de Fernsehturm. Het is helder weer dus het uitzicht is prima. Als we een tijdje boven zijn geweest en het donker zien worden gaan we naar beneden. Ik zoek alvast een plaatsje op het terras van Starbucks en Herbert gaat in de rij staan om koffie te halen. Als het dan begint te regenen kan ik nog net binnen een plaatsje bemachtigen. We blijven maar even binnen totdat de bui is weggetrokken. Gelukkig klaart het weer op. We gaan naar Gandarmenmarkt en het Sony center, hier is ’s avonds de premiere van de film Cowboys Aliens.

Dag 4 – 9 augustus 2011
We willen vandaag de Bundestag gaan bezichtigen. Hier zijn we al eerder geweest deze week, maar je moest je via internet aanmelden anders kom je er niet in. Dit hebben we dus maar gauw gedaan en vandaag kunnen wij hier terecht. De tassen worden gecontroleerd en dan kunnen we naar binnen. Wat wel een voordeel is dat je niet meer in rij hoeft te staan. De glazen koepel is gebouwd om een prachtige zuil bedekt met honderden spiegels. Een prachtig spel van licht en reflecties van binnen en buiten.

Dag 5 – 10 augustus 2011
Als laatste willen we vandaag de Berliner Dom bekijken. We zijn toch maar niet naar binnen gegaan, zag er niet zo aantrekkelijk uit en zoveel tijd hadden we ook weer niet. We gaan weer terug naar het hotel om onze spullen op te halen. Dan naar het station. De trein vertrekt precies op tijd, maar onderweg lopen we toch een kleine vertraging van 20 minuten op.
We hebben leuke dagen gehad in Berlijn. Berlijn is zeker de moeite waard om te bekijken. Het weer zat ook mee.